salam maal hijrah & selamat pengantin baru...

assalamualaikum...

tercacat satu peristiwa pada 1 muharam iaitu majlis akad nikah abangku...Allah telah temukan jodoh abangku ngn isterinya yang di beri nama Nuren Rafidah bt Mohammad...
semoga dengan ikatan ni diredhai & diberkati Allah dan kekal bahagia hingga ke akhir hayat....













Nik Aziz Bimbang Kenaikan Mas Kahwin Tambah Bilangan Anak Dara Tua


KOTA BAHARU: Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak bersetuju kadar mas kahwin dinaikkan kerana ialah boleh mengundang kepada ramai gadis menjadi anak dara tua.

"Kita tidak bercadang menaikkan kadar mas kahwin di Kelantan dan mahu mengekalkan peraturan sedia ada," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah Jumaat di sini hari ini ketika diminta mengulas mengenai keputusan kerajaan Selangor menaikkan kadar mas kahwin di negeri itu daripada RM80 kepada RM300 berkuatkuasa 1 Januari tahun depan.

Nik Abdul Aziz berkata beliau sudah lama mengamalkan langkah tidak mengambil berat mengenai mas kahwin termasuk yang membabitkan perkahwinan anak-anaknya sendiri.

"Saya pun mengenakan tidak lebih RM1,000 bagi mas kahwin (yang termasuk hantaran) setiap anak saya sejak dulu," katanya.

Menurutnya langkah mengenakan mas kahwin dan hantaran yang terlalu tinggi lebih bersifat riak dan menunjuk-nunjuk.

Enakmen Keluarga Islam Negeri Kelantan tidak menetapkan jumlah tertentu berhubung kadar mas kahwin bagi pasangan yang ingin berumah tangga di negeri itu. BERNAMA



Royalti Minyak : Najib Derhaka Wasiat Bapanya




Pada 1975, ketika Allahyarham Tun Abd Razak bin Hussein Al-Haj masih menjadi Perdana Menteri satu perjanjian telah ditandatangani oleh Menteri Besar Kelantan ketika itu, Datuk Mohammad Nasir dengan Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah berhubungan dengan sumber minyak Kelantan.

Menurut terma perjanjian itu, Kelantan diberikan royalti sebanyak 5 peratus setahun dan dibayar tunai dua kali setahun untuk hasil minyak yang ditemui di kawasan pantai dan pesisirnya.

Laporan Jabatan Perangkaan Malaysia menunjukkan Kelantan mula mengeluarkan minyak sejak 2004 dan Laporan Jabatan Perdana Menteri yang diedarkan kepada pegawai kerajaan negeri, menyebut bahawa anggaran pengeluaran petroleum di Kelantan adalah RM2.5 bilion setahun.

Berdasarkan laporan itu kerajaan negeri Kelantan mengutus surat rasmi menuntut sebanyak RM1 bilion dari Kerajaan Persekutuan bagi jumlah royalti dan kerugian yang tidak pernah dibayar sejak 2004.

Tuntutan royalti minyak kelantan ini turut disokong oleh Ketua Pembangkang DUN Kelantan dari Umno, Datuk Md Alwi Che Mat pada julai lalu dan berharap agar Kerajaan PAS Kelantan mengemukakan bukti dan dokumen-dokumen berkaitan untuk menuntutnya.

Malangnya, Dato' Seri Najib anak kepada Tun Razak menderhakai perjanjian yang buat di zaman pemerintahan ayahnya dan enggan membayar royalti seperti yang telah dipersetujui sebagai respon kepada kekalahan teruk BN di Kelantan pada PRU Mac 2008.

Tindakan beliau jelas mengkhianati amanah perjuangan ayah beliau yang pastinya tidak akan tenang dalam kubur dengan kezaliman yang dilakukan pada hari ini terhadap rakyat Kelantan.

Seorang anak yang baik akan menyelesaikan segala hutang piutang dan janji arwah bapanya kepada sesiapa sahaja dengan harapan bapanya akan mendapat keredhaan Allah.

Namun Najib tidak bertindak demikian, malah memungkiri wasiat yang telah dipersetujui di zaman pemerintahan bapanya.

Inilah contoh anak derhaka yang juga zalim kepada rakyat demi kepentingan politiknya. Idea wang ehsan ditimbulkan bagi mempengaruhi pemikiran rakyat sebagai menunjukan sikap bermuka-muka beliau, walhal rakyat lebih jelas dengan isi perjanjian Petronas-Kelantan 1975.

Idea wang ehsan ini bermula dizaman Tok Guru Najib iaitu Tun Mahathir yang ketika itu tertekan dengan kemenangan mengejut PAS di Terengganu.

Bagi membalas tindakan rakyat Terengganu yang menolak Kerajaan BN, maka Mahathir menarik balik wang royalti minyak Terengganu dan mengantikannya dengan wang ehsan.

Maka bermulalah sejarah wang ehsan iaitu satu pakej yang dibuat oleh BN khusus untuk negeri-negeri yang dikuasai oleh Parti bukan BN.

Keadaan ini berbeza dengan negeri Sabah yang diperintah oleh Parti Bersatu Sabah (PBS) dari tahun 1985-1994.

Walaupun ketika itu Sabah tidak dikuasai BN, namun royalti minyak tetap diberikan bukannya wang ehsan.

Maka jelaslah bahawa BN yang kini dipimpin Najib sengaja untuk menzalimi rakyat Kelantan dan menderhakai wasiat bapanya.

Ust. Idris Ahmad

Ketua Penerangan PAS Pusat

* DIPETIK : RAKYAT MARHAEN

PECAH PERUT - DAN DOA NIK AZIZ




TIMBULNYA isu doa"Pecah Perut" oleh Tok Guru Nik Aziz ada kewajarannya. Kerana tercetusnya isu tersebut sebab pihak kerajaan UMNO mendiskrimanasi hak kerajaan negeri Kelantan berhubung dengan "Royalti Minyak". Kalau kerajaan BN telus berikan hak rakyat Kelantan tiada berbangkit sama sekali masalah itu. Isunya royalti bukannya Ihsan. Antara Royalti dan Ihsan boleh menggambarkan satu pentafsiran yang berbeza. Royalti mengikut akta Petronas 1974 merupakan hak mutlak mana mana kerajaan negeri yang buminya dicari gali. Sedangkan Insan membawa kepada pengertian sedekah dan belas kasihan. Ihsan boleh diberi jika merasakan perlu dan boleh juga untuk tidak diberi bila diarasakan tidak perlu. Tetapi, royalti adalah" HAK MUTLAK" mengikut akta Petronas 1974.

Di sini Nik Aziz merasakan keengganan pihak kerajaan membayar royalti kepada kerajaan Kelantan dan sebaliknya mahu diterjermah sebagai Ihsan boleh dianggapkan sebagai satu penyelewengan dan kezaliman sistem yang maha besar. Kezaliman wajiblah ditentang. Di sini rasionalnya Nik Aziz mencetuskan isu Doa bagi punah ranah kepada mana-mana kuasa yang zalim. Dalam Islam kita boleh mendoakan kepada mana-mana(atau sesiapa yang berlaku zalim dan tidak adil) bagi meminta pengzalim dilaknat dan ditimpa musibah atas segala tindakan dan perilakunya yang menindas serta menzalimi itu. Dalam konteks ini, ekoran daripada tidak bersedianya kerajaan Pusat untuk menyerahkan hak rakyat Kelantan atas nama"ROYALTI" dan menukarkannya sebagai "IHSAN" bolehlah diterjermahkan sebagai satu penyelewengan fakta yang cukup besar. Malah sekali gus lantaran secara tiada lansung ianya telah mencabuli hak rakyat Kelantan.

Justeru itu saya rasa munasabah dan ada kewajarannya berhubung dengan isu Doa Nik Aziz yang mencetuskan kontrovesi pelbagai pihak hari ini. Campur tangan Mufti Perak, Datuk Harusani yang menyerang balas Datuk Nik Aziz dengan hujahnya, bahawa adalah satu kesalahan berat kepada mana-mana individu itu memohon restu bagi mempunah ranah mana-mana pihak bercanggah dengan ajaran Islam. Katanya, orang Islam digalak mendoakan bagi kesejahteraan umat dan melindungi dari malapeta. Maknanya pada Harusani isu Doa Nik Aziz itu tidak wajar dan berlawanan dengan kehendak ajaran Islam. Di sini siapa tersasul Nik Azizkah atau Harusani yang mahu mempertahankan penyelewengan sistem serta dasar penindasan hak mutlak kerajaan Kelantan atas nama Royalti. Pada saya Harusani tiada faham, sebaliknya Nik Aziz relevan kerana ini isu politik. Harusani hanya seorang Mufti. Sebaliknya Nik Aziz agamawan bertaraf Mufti sekaligus adalah seorang Menteri Besar yang menerajui sebuah negeri dalam Malaysia. Di sinilah berbezanya antara Harusani dengan Nik Aziz. Apa yang Nik Aziz tahu Harusani tiada tahu. Tetapi apa yang Harusani tahu Nik Aziz tahu. Sebab Harusani hanya arif dengan hukum-hakam tetapi tiada politik. Nik Aziz mahir agama dan arif politik.

Di sinilah campurtangan Harusani akan lebih memberikan impak kepada UMNO-BN. Sekali gus orang ramai melihat Harusani sebagai boneka UMNO. Tindakan Harusani menyanggah Nik Aziz dilihat sebagai seorang Mufti lebih bersikap pro kepada UMNO-BN. Namun, dalam kes ini Harusani tidak melihat hak rakyat Kelantan dinafikan oleh kerajaan. Di sini Harusani tidak bijak sana dalam tindakan beliau memberi respon terhadap Datuk Nik Aziz.



* Dipetik dari : RAKYAT MARHAEN...


Eksklusif Dari Kota Bharu : Awas! "kolonel Mat" Taja Perarakan Desak Nik Aziz Letak Jawatan...


SAYA baru menerima panggilan telefon dari Kelantan yang memberi tahu satu rancangan sedang di atur oleh golongan tertentu untuk mengadakan perarakan dan himpunan secara besar-besar di hadapan Pejabat Menteri Besar di Kota Darul Naim, Kota Bharu esok bagi mendesak Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat meletakan jawatan sebagai MB Kelantan.

Himpunan itu juga untuk mendesak Nik Aziz supaya mempercepatkan mengambil tindakan (mendesak) ke atas menantunya Abdul Ariffhami Ab Rahman supaya melepaskan jawatan CEO PMBK.

Nik Aziz minggu lepas atas nasihat pemimpin Pas pusat telah mengarahkan Ariffahmi melepaskan jawatan itu setelah perlantikan menantunya itu telah dieksploitasikan untuk memburukkan beliau dan Pas Kelantan. Ariffahmi bagaimana pun sehingga kini masih belum berbuat demikian.

Menurut pemanggil berkenaan yang juga sumber rapat sebuah Pas kawasan, pihak Pas Kelantan telah pun maklum mengenai ura-ura perarakan dan himpunan berkenaan. Satu laporan polis juga dikatakan telah dibuat oleh pihak Pas kerana himpunan berkenaan tidak mendapat permit.

Dalam pada itu menurut pemanggil itu lagi pihak keselamatan Pas kini juga sedang mengadakan mesyuarat khas berhubung desas desus berkenaan untuk mengambil langkah berjaga-jaga.

"Keselamatan Pas telah memanggil mesyuarat segera untuk membincangkan apa yang dirancangkan itu," ujar pemanggil berkenaan.

Selain daripada himpunan esok untuk mendesak Nik Aziz melepas jawatan, tambah pemanggil itu ia juga untuk mendesak suapaya Nik Aziz menarik balik doa yang meminta Allah palingkan hati Perdana Menteri, Najib Razak supaya memberi wang royalti minyak ke Kelantan.

Nik Aziz semasa membaca khutbah hari raya korban telah berdoa supaya Allah palingkan hati Najib supaya memberi royalti minyak ke Kelantan. Sekiranya Najib enggan berbuat demikian, katanya beliau (Nik Aziz) tidak akan teragak-agak untuk mendoakan agar Najib dan kerajaanya dimusanahkan Allah.

Sementara itu dari maklumat lain menyebut beberapa agensi kerajaan yang dikuasai kerajaan Persekutuan telah dihubungi oleh pihak tertentu supaya keluar beramai-ramai menjayakan himpunan berkenaan.

Arahan juga dibuat kepada kakitangan kerajaan supaya keluar dengan membawa bendera UBN dan bendera Pas. Sebuah pejabat Pertubuhan Peladang kawasan (PPP) turut sama dihubungi agen berkenaan.

Apakah himpunan berkenaan ada sangkut paut dengan pendedahan yang dibuat Nik Aziz tiga hari lepas kononnya ada "Kolonel Mat" yang bertanggungjawab merancang untuk menjatuhkan beliau dan menumbangkan kerajaan Kelantan?

Sekiranya perarakan dan himpunan berkenaan benar-benar berlaku esok ini mengesahkan dakwaan Nik Abdul Aziz itu bahawa memang ada rancangan untuk menjatuhkan beliau secara keras..


* dipetik dari RAKYAT MARHEAN...

hujan oh hujan..

salam dunia buat semua..

lama dah rasa saya tak intai blog ni,apa dah jadi tak tahu la..ok,sekarang saya tak citer pasal ni,saya nak citer pasal kawan saya..al-kisahnya bermula dengan hujan..semua sedia maklum kan pasal banjir teruk yang sedang melanda sekarang?saya ada kawan,dia duduk di Dungun..kesian sangat kat kawan saya ni,dia n family dia kena pindah ke pusat permindahan sementara kerana kawasan yang dia duduk tu telah ditenggelami air..



( ni la rumah ke 2 ambe..kawan saya hantar gambar ni )


sepanjang dia duduk kat tempat tu,rutin harian dia tengok orang,puas tengok orang makan,puas makan tido,puas tido makan lak..begitu la rutin hariannye..mesti puas giler...mujur la dia ada anak sedare yang boleh wat hilang rase bosannye itu...



( nie la anak sedare dia yang terlalu hyperaktf...hehe )



(aksi-aksi amsyar time bosan melanda )

macam-macam citer yang dia citer kat saya..rasanye tak sanggup duk situ..tapi apa pun tu adalah satu pengalaman buat sahabat saya tapi saya tak pernah lalui lagi la setakat ni tapi mintak jauh la.. hehe..buat mangsa-mangsa banjir,bersabar lah dengan ujian ni...

ok la,setakat ni je dulu,saya tengah kesejukan dah ni..idial pun beku dah wase..hehe
sirru alabarakatillah...

Yang Manakah Kita ???


  • SIAPAKAH ORANG YANG SIBUK?
    Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil pusing akan waktu shalatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.

    SIAPAKAH ORANG YANG MANIS SENYUMANNYA?
    Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang di timpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata, "Ya Rabbi Aku ridha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

    SIAPAKAH ORANG YANG KAYA?
    Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

    SIAPAKAH ORANG YANG MISKIN?
    Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada senantiasa menumpuk-numpukkan harta.

    SIAPAKAH ORANG YANG RUGI?
    Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

    SIAPAKAH ORANG YANG PALING CANTIK?
    Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

    SIAPAKAH ORANG YANG MEMPUNYAI RUMAH YANG PALING LUAS?
    Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan kemana mata memandang.

    SIAPAKAH ORANG YANG MEMPUNYAI RUMAH YANG SEMPIT LAGI MENGHIMPIT?
    Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya.

    SIAPAKAH ORANG YANG MEMPUNYAI AKAL?
    Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni surga kelak karena telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

Doktor temui pokok dalam paru-paru



IZHEVSK, Rusia - Adakah anda masih ingat pesanan orang tua yang memberitahu supaya jangan menelan biji tembikai kerana takut benihnya akan tumbuh dalam perut?

Pesanan itu mungkin dianggap tidak munasabah tetapi beberapa doktor di sini terkejut apabila mendapati sebatang pokok fir kecil berdaun hijau setinggi lima sentimeter berada dalam paru-paru seorang pemuda, Artyom Sidorkin yang berumur 28 tahun.

Menurut sebuah akhbar semalam, Sidorkin pergi ke Pusat Kanser Udmurtian di sini, Rusia Tengah pada minggu lalu kerana batuk berdarah dan sakit dada.

Akhbar Komsomolskaya Pravda melaporkan, doktor-doktor pada awalnya mendapati terdapat tumor di dalam salah satu paru-parunya berdasarkan ujian X-ray tetapi setelah dibedah, mereka terkejut menemui pokok kecil itu.

"Mata saya berkedip-kedip sebanyak tiga kali kerana menganggap saya melihat benda lain.

"Saya kemudian memanggil pembantu untuk melihatnya semula," kata Dr. Vladimir Kamashev yang membuat pembedahan itu.

Sidorkin berkata, sebelum ini doktor memberitahunya batuk berdarah itu bukan disebabkan dia dijangkiti sebarang penyakit.

"Ia sangat sakit seperti mencucuk dalam saluran badan. Terasa sakit yang amat sangat. Namun saya tidak pernah terfikir ada objek dalam badan saya," kata Sidorkin.

Menurut beberapa doktor, adalah mustahil pokok kecil itu ditelan memasuki paru-paru manusia.

Mereka percaya Sidorkin mungkin menelan benih pokok itu yang kemudian membesar di dalam tubuhnya.

Sebahagian paru-paru Sidorkin dan pokok itu diawet untuk kajian lanjut. – Agensi











Gambar X-ray menunjukkan imej seperti pokok fir membesar dalam paru-paru Sidorkin.


p/s : sekadar informasi...bagi sesiapa yanag suka makan biji ikutlah biji apa pun..fikir2kanlah sebelum menelannye...hehe